Teszt

95-E10 Valóban nincs vele baj? III.

Ezen a héten folytattam az OMV 100+ hatásainak a figyelését. Szerdán kellett megtankolnom, és ez alkalommal 356 kilométerre, 9.8 litert sikerült beleszuszakolnom.

A tapasztalataim a következők:

Valamennyivel kevesebbet fogyaszt ezzel a 100-as benzinnel. Kb 10 %-al, ami a pluszköltségét kompenzálja. Tehát nem kerül többe. Ezt fontosnak tartom tisztázni, mert ezek után már csak pozitív hozadéka van, az E10-el szemben.

Reggel, és a nap többi részében is pöccre indul.

Jobban gyorsul, könnyebben veszi a fordulatot.

Van alapjárat.

A nagykönyv azt írja, hogy az én 2006-os Yamaha YBR125-öm, simán elmegy ezzel az E10-el. Nem árt neki. Én készséggel elhiszem, hogy valahogy elmegy vele, mert tényleg jártam vele pár tanknyit. Még azt is elhiszem, hogy nem marja szét a gumi alkatrészeit sem. De! Többet fogyaszt, amivel pont ugyanannyi káros anyagot juttatok a levegőbe, mint a használata előtt. Állítólag magasabb fordulaton, nagyobb erőt ad le… Ezt mondjuk nem tapasztaltam, de abban biztos vagyok, hogy amit jobban kell forgatni, az hamarabb is kopik el. Tehát a motornak evidens, hogy nem tesz jót. Hamarabb kell csapágyakat, hengert, dugót, szelepeket, stb. cserélni.

És most jön az amikor a hülye okoskodik.

Nem vagyok sem mérnök, sem közgazdász, tehát csak a józan paraszti eszemet tudom használni. Azt mondják, hogy az etanol környezetbarát energiaforrás. Elégetése után beépül a növényekbe. Valószínűleg így is van, de ha a használatával még több olajat, benzint égetünk el, akkor a káros anyag kibocsátásunk ha nem is növekszik, de stagnál. Viszont többet tankolunk, tehát az adóbevétel a fogyasztás mértékével növekszik. Továbbá a bioetanol gyártás is megugrik. Speciel ez nekünk még jó is lehet, hisz Magyarország rengeteget készít, aminek a nagy részét exportáljuk is. Az most részlet kérdés, hogy ebből momentán ki húz hasznot. Az viszont nem az, hogy milyen alapanyagból készül, és azt a növényt hol termesztik. Ugyanis ha élelmiszernek is alkalmas növényből készül, az megdrágítja az élelmiszer árát, és az is áremelkedéshez vezet ha olyan földeken termesztik, amiken eddig élelmiszer növényeket termeltek, hisz annyival kevesebb lesz a kaja. Tehát csak akkor éri meg a gazdaságnak ha eddig parlagon hagyott földeken, élelmiszernek alkalmatlan növényekből nyerik ki, az amúgy elég energiaigényes gyártás során. Tehát én azt a következtetést vontam le, hogy a E10-es,95-ös tankolása még azoknak sem éri meg, akik a legmodernebb járművekkel közlekednek. Azoknak meg akik kicsit idősebb technikát használnak, egyenesen káros. A többlet költségek a gazdaság minden területére kihatnak, de még a magánéletünkre is, hisz ha többet kell fizetnünk, akkor többet is kell keresnünk. Nem is szaporítom tovább a szót.

Summázva: Az E10-es üzemanyag bevezetése, ebben a formában egyáltalán nem biztos, hogy környezetbarát. Többlet költséget jelent még azoknak is, akik biciklivel járnak a pékhez. Tulajdonképpen fokozni kell miatta az ipari termelést egy rakás ágazatban, ami nyilvánvaló környezetszennyezéssel jár. Az üzemanyag ára pedig emelkedett 10%-al. Hisz vagy többet tankolunk a hitvány minőségből, vagy drágábban a megfelelőből.

Ui: Kértem egy hete tájékoztatást az OMV Hungáriától, de ezidáig nem válaszoltak.

2 517 hozzászólás

Leave a Reply

Az email címet nem tesszük közzé.